Administrative Lawsuit Arising from a Study Relationship
DOI:
https://doi.org/10.54200/kt.v4i1.80Keywords:
higher education institution, student status, institutional rule-making, university jurisdiction, student lawsuitAbstract
A specific type of administrative lawsuit is lawsuit arising from a study relationship. Their main characteristic is the nature of the rules applied. The courts are required to apply not only the rules of law but also the institutional rules, which, given the framework nature of the public rules, often make up the bulk of the applicable rules.
The origins of university jurisdiction – as part of autonomy – go back much further than administrative litigation. This institution, which used to include blood court, has evolved considerably over the centuries and has now been increasingly dominated by elements of consumerism. This process began in the Anglo-Saxon countries as early as the 1960s, while in Hungary it only became possible to bring a lawsuit in 2003, so the latest trends in lawsuits arising from the study relationship can be deduced from the types of lawsuits typical of those countries. Accordingly, the study traces the path of university lawsuit in Hungary, some experiences abroad and typifies Hungarian lawsuit.
References
Angyal P. (1934). Az egyetemi bíróság előtt tárgyalt büntető perek. Magyar Királyi Egyetemi Nyomda.
Angyal P. (1933). Az egyetemi büntető jurisdictio. Magyar Királyi Egyetemi Nyomda.
Árva Zs., & László V. Cs. (2019). A közigazgatási eljárás alkalmazásának felsőoktatási tapasztalatai. Jog, Állam, Politika, 11(4) 3–17. Online: https://shorturl.at/quIOo
Barabás G., Kovács A. Gy., & F. Rozsnyai K. (Szerk.). (2022). Nagykommentár a közigazgatási perrendtartáshoz. Wolters Kluwer.
Barakonyi K. (2004). Egyetemek irányítása – a középkori egyetemtől a Bologna folyamatig. Magyar Tudomány, (49)4, 513–526. Online: https://shorturl.at/fhwf4
Friml A. (1913). Az 1777-iki Ratio Educationis. Kath. Középiskolai Tanáregyesület.
Hajas B. (2016). Általános közigazgatási rendtartás – Ket. kontra Ákr. Új magyar közigazgatás, (9)4, 18–25. Online: https://shorturl.at/3TAQh
Kocsis M. (2010). A felsőoktatási autonómia elmélete és gyakorlata Magyarországon [Doktori értekezés]. Pécsi Tudományegyetem. Online: https://shorturl.at/FffP0
Kúria Közigazgatási-Munkaügyi Kollégium Joggyakorlat-elemző Csoport. (2013). A közigazgatási perjog, összefoglaló vélemény. Online: https://shorturl.at/D2rmW
Ladányi A. (1991). A felsőoktatás irányításának történeti alakulása. Ts-4 Programiroda. Online: https://shorturl.at/dhpYM
Matyasovszki-Németh M., & Síró K. (2021). Értelmezhető-e a fegyelem a felsőoktatásban? Avagy mi a fegyelmi eljárás az egyetemeken? Neveléstudomány, 9(4), 62–76. https://doi.org/10.21549/NTNY.35.2021.4.4
Patyi A. (2019). A magyar közigazgatási bíráskodás elmélete és története. Dialog Campus. Online: https://shorturl.at/o3o26
Rabinowitz, H. (1994). Due process rights for private school students: philosophical, legal and educational bases [Doctoral dissertation]. Loyola University. Online: https://shorturl.at/lKo42
Radovics, Gy. (1942). Egy elfelejtett egyetemi csomó. Dunántúl Pécsi Egyetemi Könyvkiadó és Nyomda.
Rigó K. (2019). A magyar felsőoktatási jog története [Doktori értekezés]. ELTE. Online: https://shorturl.at/K4LFX
Wilson, L. v. E., Burgess, K. R., & Wilson, M. N. (2010). Avoiding lawsuits in Academe: The Customer Service Solution. Southern Journal and Business Ethics, 2. 91–103. Online: https://shorturl.at/gvcHv
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zsuzsanna Árva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.